GRAHAM, MARTHA

Martha Graham ble født i Allegheny, USA i 1894, og er en av grunnleggerne av den moderne dansen i Amerika. Hun var elev ved skolen ”Denishawn” (1916-23) og begynte å koreografere i 1926. De første koreografiske verkene var ofte soloer og trioer med henne selv i de ledende rollene. Hun var en dramatisk og dynamisk danser med en enorm utstråling og med en tyngde og kraft som står i kontrast til den klassiske dansen. Ballettene hennes er i stor grad basert på gresk tragedie, Bibelen og amerikansk folklore. Hun var influert av 1920-årenes bøker om psykoanalysen, spesielt Jungs syn på den kollektive underbevissthet, og mystikken gjorde henne til den introspektive danser/koreograf hun ble. Hennes innsyn i betydningen av underbevisstheten har alltid preget hennes balletter. For at det hun både skapte og utførte skulle bli kunst, ikke terapi, måtte hun erfare, forstå og fordøye alt hun arbeidet med. ”Du må vite hva karakteren din spiste til frokost, først da kjenner du den godt nok.”

Hun så alt hun gjorde ut fra sitt eget senter, det er kanskje derfor hennes kvinneskikkelser hadde en dybde og mystikk ved seg, i motsetning til mennene, som ofte ble representert ved glorifisert styrke, atletisk styrke; de ble ofte kraftsymboler, tyranner, bøller eller budbringere.

De som arbeidet med henne skjønte at de hadde med et geni å gjøre, de visste at de var i ferd med å skape historie. Hun var vanskelig og krevende å jobbe med. Hun kunne tyne alt ut av danserne sine, både fysisk og psykisk, samtidig som hun ga dem en frihet til å være seg selv i karakterene sine. Både teknikken og koreografien hennes utviklet og forandret seg stadig, hun sa alltid: ”Man må oppdage bevegelsen, ikke oppfinne den.”

Før Graham-teknikken skulle torsoen stort sett være ubevegelig. Dansen skjedde i armer, ben, hodet, og ryggen. Graham-teknikken begynner all bevegelse i senter av torsoen, og så vider ut i armer, ben, hodet og så ut i intet, bevegelsen stopper ikke ved fingertuppene. I Graham-teknikken beveger man seg sjelden i en retning uten å ha en dragning i motsatt retning. Dette skaper en spenning og styrke som du ikke finner i den klassiske dansen. Teknikken krever en viss modenhet og forståelse, derfor trenes den sjelden av barn.

Martha Graham koreograferte i tiden 1926-1990 over 200 balletter for kompaniet, som er det eldste dansekompaniet i Amerika. Graham-kompaniet fungerer idag mer som et kulturelt museum enn et kompani under utvikling. Selv om det var andre som utviklet den moderne dansen i den samme tiden (for eksempel i Tyskland), er Martha Graham helt klart en grunnsten innen moderne dans.

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: