LIGHT

I de senere år har det kommet en rekke light/mild-produkter på markedet. Den eksplosjonsartede utviklingen i omsetningen av disse kom omtrent samtidig med lanseringen av blyfri bensin. Felles for alle disse produktene er at de inneholder mindre energi eller gift. Samtidig kan vi registrere at kreft, karbondioksyd, hjerte- og karsykdommer, spiseforstyrrelser etc selger som aldri før.

Alle light-produkters stamfar er selvfølgelig skummetmelken som har vært med oss i årtier. Light-industrien innbiller oss at vi reduserer konsumet. Men nettopp en konsumreduksjon er det produsentene frykter mest av alt. Ved å introdusere light-produkter kan tvertimot konsumet opprettholdes. Isteden for at vi reduserer inntaket, gjør light-produktene det mulig å nyte fortynnede varer – til full pris. Hva mer kan industrien ønske seg? Kanskje det som allerede er et faktum: At endel mennesker assosierer fortynningen av sitt konsum med miljøbevissthet og bidrag til en ”bærekraftig utvikling”.

Slankebrusen gir diabetikerne illusjonen om at de drikker brus. Det er vel og bra. Men light-produktene gir også folk flest illusjonen om at de uten risiko kan stappe i seg så mye de vil av alt det står ”lett” på. Dette henger nok blant annet sammen med den ovennevnte koblingen av ”det lette” til ”det grønne”. Et tankekors ved light-produktene er altså at de initierer en ko-evolusjonær prosess mellom vare og konsument. Konsumentens personlige opptatthet, interesse eller ansvar for hva han putter i seg blir til en viss grad også ”vannet ut”.

Advertisements
  1. #1 by Marit Linberg on 28. oktober 2011 - 06:13

    – mer uroligende er det at selve ideen om hvem du kan være er lagt til torgs; konsumentens uro, og lysten til å få et liv, en historie, blir byttet for et samfunn som er fundamentert i forbruket. Vår utilfredshet ivaretas fordi den opprettholder muligheten til vekst i konsumet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: