SJEKKING

Fremveksten av begrepet ‘sjekking’ har legitimert en omgangsform som tidligere ble ansett for å være tvilsom. Det vi kaller sjekking, var før i tiden forbundet med noe mer, noe større eller på sikt mer forpliktende. Idag er, til tross for Aids-spøkelset, seksuelle aktiviteter mer enn noensinne en fritidsbeskjeftigelse.

Man kan se frekvensen av sjekking som et symptom på en mer eller mindre akseptabel tilstand. (“Hvor sykt er samfunnet vårt i dag da, mon tro?”) På spørsmålet hvorfor folk sjekker, kan man antyde følgende svar: Aktørens behov for å bekrefte selvbildet, aktørens behov for gymnastikk (å riste løs), aktørens akutte behov for “nærhet”, eller ballespreng.

Andre vil være mer opptatt av å finne ut hvorfor verbet ‘å sjekke’ nesten uten unntak realiseres som ‘å sjekke opp’. Hvor kommer dette ‘opp’ fra? Er det en ubevisst fonetisk samkjøring med det engelske “to check out”? Er det et språkmagisk forsøk på en hollywoodsk up-ending? Neppe. Så lenge ‘sjekke’ og ‘sjekke opp’ betyr det samme, må man kunne spekulere i hva som antydes med dette ‘opp’. (Drenering av vagina?)

Mest interessant med begrepet sjekking, er at referatet byr på vide profileringsmuligheter. Her følger noen eksempler: Positivistisk: “Han sjekket meg opp”; feministisk: “Han brukte meg”; masochistisk: “Han brukte meg”; demokratisk: “Vi lå sammen”; idealistisk: “Jeg følte at han virkelig forstod meg”; humanistisk: “Han tok meg på alvor; atomært: “Vi traff hverandre”; opern society’sk: “Jeg ble kjent med ham”; nord-norsk: “Han stakk kuken sin i mæ”.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

